Halvårsprogram – Forår 2023
Vi mødes hver mandag kl. 18.00 – 19.30. Vi starter op efter juleferien mandag den 09. januar 2023.
Bliv også medlem af gruppen KFUM-Spejderne i Egedal på Facebook, for at følge med i hvad vi laver, og snakke med spejderforældre og ledere.
* Med forbehold for ændringer
** Information følger
Dato | Sted | Aktivitet/mærke | Bemærkning |
Januar | |||
09 | Stenløse | Musiker | |
16 | Slagslunde | Musiker | |
22 | Stenløse | Gruppedag for alle spejdere og deres familie * | Kl. 10 – 15 |
23 | Vi holder fri | ||
30 | Slagslunde | Musiker | |
31 | Stenløse | Generalforsamling ** | |
Februar | |||
06 | Stenløse | Madeventyr | |
13 | Vi holder fri | Vinterferie | |
20 | Stenløse | Fastelavn | |
27 | Slagslunde | Madeventyr | |
Marts | |||
06 | Skoven | Madeventyr | Silje skal have sin 1 årsstjerne |
13 | Stenløse | Oprykning ** | |
20 | Slagslunde | Sælge lodsedler | |
27 | Stenløse | Skovtrolde | |
April | |||
03 | Vi holder fri | Påskeferie | |
10 | Vi holder fri | Påskeferie | |
17 | Stenløse | Skovtrolde | Erik T skal have sin 1 årsstjerne og Nardos skal have sin 2 årsstjerne |
24 | Skoven** | ||
Maj | |||
01 | Stenløse | Skovtrolde | |
08 | Slagslunde | Navigatør | |
13. – 14. | ** | Gruppeweekend | |
15 | Vi holder fri | ||
22 | Stenløse | Navigatør | Emily og Naya skal have deres 1 årsstjerne og Peter skal have sin 2 årsstjerne |
29 | Vi holder fri | Pinse | |
Juni | |||
05 | Vi holder fri | Grundlovsdag | |
12 | Slagslunde | Navigatør | |
19 | Stenløse | Sommerafslutning | Johan skal have sin 2 årsstjerne |
August | |||
14 | Info følger | Første møde efter sommerferien |
Praktiske oplysninger: Vi er både ude (det meste af tiden) og inde på møderne, så tøj på efter vejret, og indesko hvis man ikke vil fryser om tæerne.
Beskrivelse af de mærker, vil tager det næste halve år:
Formålet med mærket Musiker er at Bæverne lærer sangtraditionen hos spejderne at kende og bliver i stand til at deltage aktivt i fællessange. Sang og musik skaber stemning, fællesskab og gåpåmod. Sange indgår i spejdernes ceremonier, men det er vigtigt også at kende sange til andre lejligheder.
Formålet med mærket Madeventyr er at Bæverne skal opleve glæden ved sund og velsmagende mad og kunne kende forskel på sunde og usunde madvarer, så de bliver bevidste om de valg, de foretager. Madens duft, smag og udseende fortæller historier og lokker til nye oplevelser. Det er vigtigt at være bevidst om, hvad man putter i munden. Man behøver ikke kun at spise sundt, men man skal have et fornuftigt forhold til sund og usund mad. Når bæverne er med i madlavningen, giver det stolthed over resultatet. Bæverne får mod på at smage nye ting og lyst til at udfolde sig kreativt, og man behøver ikke altid at følge kogebogen. Man kan lave mad, der ser flot ud eller prøve kombinationer af råvarer, der er usædvanlige. Når bæverne udfordres med smage og madvarer, som de ikke kender til, øges deres nysgerrighed. Vi skal på eventyr og prøve en masse forskellig mad. Vi skal selvfølgelig prøve at lave mad, men vi skal også smage, dufte og se på mad. Vi skal smage sund og usund mad og finde ud af, hvad der er bedst at spise. Når vi har været alle prøvelserne igennem, ved vi meget mere om mad.
Formålet med mærket Skovtrolde er at Bæverne skal blive klogere på træer. De skal blandt andet holde skoven fri for svineri, de skal liste og bygge hule, se på en bi og bruge deres fantasi, på eventyr og finde nye veje og ikke mindst grine og lege.
Formålet med mærket Navigatør at Bæverne kan Tage del i aktiviteter, som er styret af regler uden at prøve at modsætte sig dem. Kan identificere og beskrive eksempler på god og dårlig opførsel fra egen hverdag. Det er vigtigt både for bæverne og deres omgivelser, at de kan følge de normer, vi er enige om, uanset om det er i trafikken, blandt velkendte eller fremmede børn og voksne. Bævere skal lære at færdes blandt andre, både i trafikken, i bæverfamilien og i andre sammenhænge. De bliver klar over, hvilke fordele der er ved at følge de normer og regler, som fællesskabet er enige om. Bæverne er med til at fastlægge leveregler for bæverfamilien og bæverflokken. Gennem leg lærer de grundlæggende “færdselsregler”, der er fastsat af andre, og de lærer, at det ikke kun har konsekvenser for en selv, men også for andre, hvad de gør – uanset om det er godt eller dårligt. Der er regler overalt, både når vi er sammen med vores venner, familie og i skolen. Der er også regler i trafikken. Vi skal undersøge alle disse regler sammen, forstå hvorfor de er der, og vi skal prøve at lave vores egne regler.